Voorbereidingen - Uitrusting

20 maart 2022 - Zeist, Nederland

Hi allen,

Als ik vertel over mijn wilde plan krijg ik vaak vragen over wat ik dan zoal meeneem. Daarom vertel ik daar deze keer wat meer over.

Het allerbelangrijkste onderdeel van mijn uitrusting zijn de schoenen. Daar moet ik immers die 4200 km op zien te lopen! De meeste Amerikanen kiezen voor trailrunners, een soort hardloopschoenen. Ik wilde echter nog een beetje meer ondersteuning van de enkels dus ik koos voor lichte bergschoenen, de Lowa Innox. Deze schoenen had ik twee jaar geleden ook uitgekozen, maar die waren inmiddels versleten dus ik ben naar de Bever gegaan voor nieuwe exemplaren. Dat leek me een eenvoudige opgave, want dit type is erg populair, maar helaas bleken ze toch uitverkocht in de winkel. Ergens in Groningen lag nog wel een paar in mijn maat, en ergens in Den Haag nog een paar in een maat groter (die ik wilde vergelijken). Dus die werden voor mij besteld en een week later ging ik opnieuw naar de winkel om te passen. Merkwaardig genoeg waren de nieuwe schoenen in maat 6 een stuk kleiner dan mijn oude schoenen in maat 6 maar gelukkig had ik ook een maat groter laten komen. Deze zijn inmiddels uitgetest op het Pieterpad en met nul blaren goedgekeurd!

Overigens verwacht ik niet dat 1 paar schoenen genoeg zal zijn voor de hele route, maar de eerste 1000-1500 km zullen hier wel mee lukken.

20220320_lowa

Nu nog netjes

Na de schoenen is natuurlijk de rugzak ook erg belangrijk. De rugzak die ik vorige keer had meegenomen was een lichtgewicht Gregory rugzak. Na de afgebroken PCT ben ik hier nog enkele malen een week mee op wandelvakantie geweest. Elke keer klaagde ik over die rugzak, hij zat niet lekker en het was moeilijk om hem 'netjes' in te pakken (zodat hij niet uitzakt en al het gewicht aan één kant eindigt). Afgelopen zomer besloot ik daarom de rugzak weg te doen en een stevige Osprey rugzak te kopen. Dat is heel erg fijne rugzak, ik ben er twee weken mee op wandelvakantie geweest en al mijn problemen waren weg! Helaas is deze rugzak wel bijna een kilo zwaarder dan een lichtgewicht rugzak. Voor de PCT zat ik daarom toch te twijfelen of ik niet beter een lichtgewicht rugzak kon hebben, Osprey verkoopt die namelijk ook. Al een paar keer had ik bijna besteld maar steeds weer twijfelde ik nog. Na weken dubben hakte ik de knoop door, ik zou hem gaan kopen. Overal uitverkocht! Geen winkel of webshop meer te vinden in Europa die hem nog aan bood. Het bleek dat ze een nieuw type gingen uitbrengen, datum onbekend. Ik baalde als een stekker. Maar wat een mazzel, zo'n drie weken geleden zag ik het nieuwe type op een website te koop staan, en ik heb natuurlijk meteen besteld. Ik denk echter dat die webshop dat een beetje prematuur op hun site had staan, want tot op heden is de rugzak nog altijd niet geleverd...

20220320_osprey

Zo zou die eruit moeten zien

'The big 3', zo noemen hikers de slaapuitrusting: tent, matje, slaapzak. Hier neem ik hetzelfde mee als twee jaar geleden. Ik heb een mooi, kanariegeel, lichtgewicht tentje. Het enige nadeel is dat uitslapen er niet bij zit als de zon schijnt want zon op een gele tent geeft heel veel licht. Mijn matje (toevallig ook geel) is best dik en isoleert goed. In combinatie met mijn donzen slaapzak heb ik het nog niet koud gehad. Bij mijn slaapzak zit trouwens geen dons aan de onderkant, daar lig je namelijk toch op. Dit scheelt weer een beetje gewicht.

20220320_tentje

Mijn tentje

Zoals jullie merken gaat alles over gewicht. Dat is voor iedere wandelaar een hot topic, maar voor een lange afstandswandelaar al helemaal. Hoe lichter je tas, hoe beter je het vol kan houden, en een kilo meer of minder maakt echt een hoop verschil. Dus elk onderdeel van mijn uitrusting weeg ik, en ik vraag me voortdurend af hoe het lichter kan. De lichtste optie is natuurlijk gewoon iets niet meenemen, dus als het enigszins kan laat ik spullen thuis.

Ik heb bijvoorbeeld maar één broek bij me (die heb ik aan), één trui en twee t-shirts. Wel heb ik een thermolegging en zowel een donsjack als een regenjas tegen de elementen. Maar ik heb geen regenbroek (althans niet aan het begin). Ook heb ik geen pyjama, geen sandalen, geen bord, geen afwaszeep, geen theedoek et cetera. Niet dat die dingen allemaal niet handig zijn, maar bij alles maak ik de afweging tussen gewicht en comfort. Wat wél altijd meegaat is mijn e-reader, die zou ik niet kunnen missen!

20190803_192047

Lezen in de pauze

Er zijn ook een aantal spullen die meegaan voor de veiligheid. Zo heb ik een waterfilter bij me om water uit riviertjes veilig te kunnen drinken. Ik heb een EHBO setje bij me met naast blarenpleisters ook pleisters, verband, een tekentang en eenvoudige medicatie. Tegen onderkoeling heb ik een aluminium nooddeken mee. In geval van erge nood heb ik een Personal Locator Beacon, een apparaatje wat via de satellieten een noodsignaal uitstuurt naar de reddingsdiensten.

20220320_ehbo

De enige uitrusting die ik niet nodig hoop te hebben

Ik heb daarnaast ook varia reparatie mogelijkheden mee in de rugzak met (natuurlijk) ducktape, tie wraps, touw, veiligheidsspelden en een simpel naaisetje.

Goed voorbereid ga ik dus op pad, maar ik ga er helemaal van uit dat ik al doende toch weer dingen anders wil doen. Ik denk dat mijn uitrusting er aan het einde heel anders uit zal zien dan aan het begin. Sowieso zijn de omstandigheden onderweg natuurlijk steeds verschillend, waardoor je bijvoorbeeld soms toch heel graag een regenbroek wilt. We zullen het allemaal gaan meemaken!

1. Ron Holst:
    20 maart 2022
    Leuk om te lezen hopelijk heb je de juiste keuze gemaakt
  2. Annet:
    21 maart 2022
    Ik heb er in ieder geval lang genoeg over nagedacht, de rest moet blijken tijdens het lopen...
  3. Willemien:
    20 maart 2022
    Hopelijk komt de rugzak nog net op tijd!
  4. Annet:
    21 maart 2022
    Vandaag is hij toevallig bezorgd! Nu snel uitproberen!
  5. Nienke:
    20 maart 2022
    Keuzes keuze keuzes… wel balen van de rugzak.
  6. Willemijn:
    20 maart 2022
    Het komt steeeeeds dichterbij. Duimen dat de rugzak op tijd binnen komt. Succes!!
  7. Maryse:
    21 maart 2022
    Tast komt vast nog. En anders knip je gewoon een kilo van die andere af ;)
    Blarenvrij op je nieuwe schoenen is alvast heeeel fijn! =)
  8. Annet:
    21 maart 2022
    Ja, blaren, daar weet jij alles van! En mama ook inmiddels ;)
  9. Thecla Verheijen:
    8 april 2022
    Wat een dappere en stoere onderneming en wat mooi, dat we het mogen mee beleven via je blogspot.
    Veel succes met je laatste voorbereidingen en een goede heenreis gewenst!