Voorbereidingen - Regelwerk

23 februari 2022 - Zeist, Nederland

Hallo vrienden!

Voordat een avontuur zoals het mijne kan beginnen moet er natuurlijk het één en ander geregeld worden. In deze blog zal ik daar wat meer over vertellen.

Aangezien de tocht langer duurt dan drie maanden moet je een toeristenvisum aanvragen. Op dit moment zijn de wachttijden bij de ambassade erg lang, en via internetgroepen hoor ik steeds dat afspraken ook weer verzet of afgezegd worden. Gelukkig heb ik twee jaar geleden een visum gekregen wat 10 jaar geldig is. Daarmee kun je 10 jaar lang steeds maximaal 180 dagen in de VS verblijven. Dus deze keer geen visumstress voor mij!

20220223_visa

Hier in Nederland zijn bijna alle natuurgebieden vrij toegankelijk, maar in Amerika is er voor de meeste National Parks een vergunning nodig. Daarmee monitoren en reguleren ze de drukte in de gebieden en de opbrengst wordt gebruikt om bijvoorbeeld paden te onderhouden. Aangezien de route door tientallen gebieden gaat waar een vergunning nodig is, is het niet te doen om deze allemaal te regelen, en het is natuurlijk ook niet mogelijk om nu al te weten op welke datum ik precies elk park in ga. Gelukkig is hier een oplossing voor: er is een PCT long-distance permit. Met deze éne vergunning heb je toegang tot alle parken op de route. En de vergunning is nog gratis ook! Er zijn er echter maar een beperkt aantal aanwezig (50 per startdatum voor de maanden maart, april, mei). Deze worden via een lotingssysteem vergeven, in november een deel en in januari de rest.

Ik heb in november mee geloot en dat gaat als volgt. Om 19:30 begint de loting en iedereen die dan op de website aanwezig is krijgt een willekeurige plek in de wachtrij. Als je aan de beurt bent wordt je toegelaten tot het aanvraagsysteem. Daar kun je zien voor welke startdatums nog plek is en een nog vrije datum kiezen. Hoe eerder je aan de beurt bent, hoe meer keus je nog hebt. En als je pech hebt zijn alle datums al vergeven als je aan de beurt bent. De beste tijd om te beginnen is april, dus die maand raakt als eerste vol. Om mijn kansen te vergroten heb ik een paar vrienden opgetrommeld en met alle computers en telefoons die we hadden hebben we meegedaan aan de loting. Alsnog moesten we met onze beste plek in de wachtrij wel een uur wachten. Ik had mazzel! Er was nog precies één plekje vrij voor de datum die ik wilde: 8 april. Dus zo had ik in de eerste ronde al een vergunning gekregen, in tegenstelling tot duizenden andere mensen.

20220223_permit approved

Nu het visum en de vergunning er waren, was het tijd om na te denken over werk. Waar ik twee jaar geleden nog met onbetaald verlof ging heb ik deze keer besloten om weg te gaan bij de Volksbank. Na er bijna 10 jaar te hebben gewerkt is het tijd om iets anders te gaan doen, en dit leek me een heel natuurlijk moment daarvoor. Doordat de bank net bezig was met een reorganisatie ben ik al per 1 januari gestopt. Dit geeft me veel tijd en ruimte voor de voorbereidingen en dat is wel erg prettig merk ik. Ook mentaal kan ik zo de omschakeling van werken naar reizen goed maken. Wat ik ga doen als ik weer terug ben weet ik nog niet, daar kan ik nog even over nadenken!

20220223_werk

De reisverzekering was twee jaar geleden nogal een obstakel, omdat deze niet dekt in oranje of rode gebieden en de hele wereld rood kleurde door corona. Bovendien werd corona niet gedekt bij reizen geboekt na maart 2020. Dus ik heb goed gezocht en uiteindelijk een reisverzekering gevonden die zo ongeveer alles dekt wat gewone reisverzekeringen uitsluiten (OOM verzekeringen). Dus begin vorige week die verzekering afgesloten en eind vorige week kondigt mijn doorlopende reisverzekering aan dat ze nu ook corona dekken, en oranje gebieden. Bovendien is net de VS weer groen gekleurd... Dus tja, mijn nieuwe superverzekering maar weer geannuleerd.

20220223_kleurcodes

Dus zo zijn allerlei regelzaken nu voor elkaar. Ook de vlucht is geboekt (5 april), dus ik kan nog even lekker genieten van de laatste vrije maand en dan gaat het beginnen!