Voorbereidingen - Fysiek

29 januari 2022 - Bilthoven, Nederland

Hi allemaal,

Voordat ik op reis ga wil ik jullie natuurlijk al op de hoogte houden van de voorbereidingen. Vandaag zal ik iets vertellen over de fysieke voorbereiding. Hoewel sommigen aan de PCT beginnen met niet meer oefening dan naar de koelkast op en neer lopen, lijkt het mij toch wel verstandiger om je lijf een beetje voor te bereiden op vijf-zes maanden wandelen. Wat doe ik daar zoal voor?

Als eerste maak ik natuurlijk oefenwandelingen! Deze doe ik twee keer per week. Geen enorme afstanden hoor, meestal tussen de 15 en 20 km. Het belangrijkste is om regelmatig te lopen en ook te wennen aan het lopen met een zware rugtas. Ik neem een rugzak mee met steeds een beetje meer gewicht, tot ik uiteindelijk aan de 15 kg zit. De makkelijkste manier om dat te doen is een stel bakstenen in de tas te doen, af en toe eentje meer. Ik geef toe dat het wel wat belachelijk voelt om bakstenen van A naar B te dragen (of vaker nog, van A naar A, als ik een rondje loop...)

20220129_191223

Tijdens het wandelen heb ik ook mijn wandelstokken bij me. Hier in Nederland worden deze stokken niet door veel mensen gebruikt, behalve door de Nordic Walkers. Dat komt omdat wij geen bergen hebben en de paden doorgaans heel goed onderhouden zijn. In Amerika, Engeland en Nieuw Zeeland zie ik veel vaker mensen ermee lopen. Het geeft veel steun bij bergop en bergaf lopen (fijn voor de knieën). Ook als het pad heel ongelijk is, met veel rotsen of veel klauteren, dan zijn die extra steunpilaren heel handig. Of wat denk je van een riviertje oversteken over een stel wiebelende stenen? Veel minder kans op natte voeten als je stokken gebruikt! Bovendien verbetert je loophouding en je ritme. Aangezien je bij het lopen met stokken je armen veel meer gebruikt, oefen ik daar ook mee.

IMG-20220122-WA0002

Als tweede ben ik mijn conditie aan het verbeteren met hardlopen. Hoewel ik prima lange afstanden kan wandelen kon ik in beginsel nog geen vijf minuten hardlopen. De hardloopconditie komt goed van pas bij het beklimmen van bergen (zodat je niet elke vijf minuten hoeft te stoppen om op adem te komen). Dus daarom bouw ik rustig op met hardlopen tot ik 30-45 minuten aan één stuk kan rennen. Ik doe dit heel voorzichtig, omdat ik natuurlijk niet een hardloopblessure op wil lopen. Het zou toch erg jammer zijn als mijn wandelplan daardoor in het water valt.

20220123_122930

Om ook andere wandelblessures te voorkomen ben ik daarnaast bezig met krachttraining om mijn spieren te versterken. Ik krijg daarbij hulp van Mieke van Good Times Personal Training. We doen onder andere squats om de beenspieren te versterken, planken om de buik- en rugspieren sterker te krijgen en oefeningen voor de schouders. Nou, het is dat het vooruitzicht van de PCT me goed gemotiveerd houdt, want anders zou ik die oefeningen nooit lang volhouden!

IMG-20220119-WA0005

Al die oefenwandelingen zijn ook ideaal om samen met anderen te doen. Als je een keer mee wilt lopen, laat het me vooral weten! De afstand hoeft niet lang te zijn, dus daar hoef je je niet door af te laten schrikken :)

samen

1. Mieke: