Aankondiging

9 december 2021 - Bilthoven, Nederland

Hallo allemaal,

Met groot genoegen schrijf ik deze blog om aan jullie aan te kondigen dat ik in april 2022 opnieuw van plan ben om de Pacific Crest Trail te gaan lopen. Twee jaar later dan gepland hoop ik Amerika te voet te mogen doorkruisen, dwars door en over de bergen. Natuurlijk zal ik jullie ook weer op de hoogte gaan houden van mijn avonturen in deze blog, hopelijk íets langer dan de vorige keer ;)

Wil je mijn verhalen volgen? Je kunt je onderaan deze pagina abonneren, dan krijg je een mailtje wanneer ik weer iets nieuws geschreven heb. Je kunt mij ook toevoegen op Facebook, daar post ik steeds een link naar de nieuwe blog. Of gewoon af en toe op deze pagina kijken natuurlijk!

Hoe zat het ook alweer met die PCT?

De Pacific Crest Trail is een route van 2653 mile (4286 km) door het westen van de Verenigde Staten. Door Californië, Oregon en Washington brengt hij je van de Mexicaanse grens tot aan de Canadese grens. De route volgt grofweg de bergketens Sierra Nevada (Californië) en Cascade Mountains (Oregon / Washington). Zo komt hij ook aan zijn naam: over de bergkammen ('crest') aan de grote oceaanzijde ('Pacific') van de VS.

Deze route loopt vrijwel uitsluitend over kleine bergpaadjes midden door de natuur. Gemotoriseerd verkeer en ook fietsers zijn vaak niet toegestaan, waardoor je enkel wandelaars tegenkomt. De route is een echte 'wilderness trail' en loopt voornamelijk door natuurparken, afgewisseld met af en toe een klein bergdorpje. Natuurlijk gaat hij ook flink op en neer, in totaal zo'n 150 km aan hoogtemeters!

pacific-crest-trail-2

De route

Solo

Veel mensen vragen of ik deze tocht alleen ga lopen. Het antwoord is: ja en nee. Ik vertrek alleen (Johan blijft thuis om op de beestjes te passen), maar onderweg verwacht ik vele mensen tegen te komen. De PCT is een uitgezette route die behoorlijk populair is onder de lange-afstand wandelaars. Elk jaar beginnen meer dan 3000 mensen aan deze onderneming en hoewel slechts een klein gedeelte ervan de route ook uitloopt zijn er natuurlijk ook nog duizenden die een gedeelte van de route lopen. Zeker aan het begin verwacht ik geen nacht alleen te hoeven slapen, sterker nog, ik denk dat het soms zoeken zal zijn naar een plekje om mijn tentje op te zetten!

20200317_110322

Deze mensen begonnen twee jaar geleden tegelijk met mij

Overnachten op de PCT

Over slapen gesproken: anders dan in Europa en Nieuw-Zeeland is er in de VS geen berghutten cultuur. Iedereen kampeert op dit soort tochten, en vrij kamperen is dan ook bijna overal toegestaan. Soms kom je een camping tegen, maar meestal sta je ergens midden in de natuur. Het is echter wel een goede gewoonte om niet zomaar ergens je tentje neer te zetten, maar een beetje rekening te houden met de (kwetsbare) fauna. Dus bij voorkeur op plaatsen waar al eerder tenten hebben gestaan, of op harde ondergrond. En  midden op een bergkam is ook niet echt een goede plaats om te overnachten. Gelukkig is er een app waarop wandelaars aangeven wat geschikte plaatsen zijn om te kamperen. Zo kun je de dag toch een beetje plannen.

20200317_184331

Wildkamperen op de PCT

Bevoorrading

Eens in de paar dagen zal ik het pad moeten verlaten om nieuwe voorraden in te slaan. Dan moet ik lopend, liftend of met de bus naar een plaatsje in de buurt waar een winkel is om eten in te slaan. Meestal zal ik voor vier à vijf dagen eten bij me hebben, maar soms voor wel tien dagen! Water neem ik niet mee uit de dorpen, maar haal ik onderweg uit riviertjes. Met een waterfilter maak ik dat veilig om te drinken. Ook water moet je echter goed plannen, want soms is er een langer stuk zonder riviertjes, en dan moet je natuurlijk wel genoeg bij je hebben. Soms zijn riviertjes ook drooggevallen, maar op de app geven wandelaars dat gelukkig aan elkaar door.

20190731_095543

Riviertje onderweg, prima kraan

Over een paar weken zal ik jullie meer vertellen over de voorbereiding op dit avontuur!

1. Liesbeth Holst:
    9 december 2021
    Lieve Annet, Het duurt nog wel even, maar alvast goede reis en heel veel plezier, ook met de voorpret en de voorbereidingen.
    We gaan je avonturen volgen👍
  2. Anneke:
    9 december 2021
    Alleen al het schrijven van dit eerste bericht is weer een stapje verder naar april 2022!
  3. Jasper:
    9 december 2021
    Hi Annet, wat een avontuur! We gaan je missen, maar onwijs veel plezier gewenst op je reis. Uiteraard zet ik deze link in mijn favorieten!
  4. Ernst & Loes:
    9 december 2021
    Lieve Annet. Je moet wel durf hebben om aan zo'n avontuur te beginnen, maar daar ontbreekt het jou niet aan. Mede namens Loes wens ik je heel erg veel plezier toe bij deze nieuwe ontdekkingsreis.
  5. Nienke:
    9 december 2021
    Super dat het alsnog gaat gebeuren! Ga je volgen zusje
  6. Willemien:
    9 december 2021
    Zo tof dat het er toch nog van gaat komen!
    Ik ga verlekkerd meelezen, en als je nog een keer gezelschap wil op een Nederlandse proef-wandeling, houd ik mij van harte aanbevolen!
  7. Patricia de Jongh:
    11 december 2021
    Hoi Annet, ik vond het ongelofelijk stoer van je dat je dit in je eentje gaat doen, maar ook dat je je langgekoesterde droom alsnog gaat realiseren! Ik verheug me nu al enorm op je avonturen en ga me zeker abonneren! Heel veel plezier met de voorbereidingen. Ik heb net een super inspirerend boek gelezen van Tamar Valkenier "Fulltime avonturier", misschien ken je het en anders zal het je zeker aanspreken!
  8. Annet:
    29 januari 2022
    Hi Patricia,
    Leuk dat je gaat volgen! Ik ken dat boek zeker, een echte avonturier is zij!
  9. Loes Horsman:
    31 januari 2022
    Hoi Annet,
    Net je loopvoorbereidingen gelezen.Best intensief!
    Ik hoop dat Corona zich deze keer wat koest houdt ,zodat alles zoals gepland door kan gaan.Groetjes,Loes.