Kampvuur

27 april 2022 - Big Bear Lake, California, Verenigde Staten

Na een heerlijke nachtrust begin ik de dag vol energie. De eerste anderhalve mijl is asfalt, wat voor het eerst is sinds het begin. Deze dag is het uitzicht allemaal bruin, de bergen zijn bruin en zelfs de planten zijn allemaal wat bruinig.

20220424_123210

Het pad is makkelijk, zonder al te veel rotsen en niet vreselijk veel hoogtemeters, maar toch verlies ik naarmate de dag vordert steeds meer energie. Het wordt ook steeds warmer en ik ben erg blij als ik bij een riviertje aankom, afkoelen! Ik loop nog een stukje verder maar door het gebrek aan energie stop ik toch eerder dan gepland. Ik denk dat ik misschien te weinig water heb gedronken.

20220424_151218(0)

Die nacht slaap ik niet goed en ik begin de dag dan ook wat minder enthousiast. Na een paar uur kom ik weer bij een riviertje: Mission Creek. Het pad volgt deze rivier voor de rest van de dag, dus water genoeg vandaag.

20220425_092000

Het riviertje is nu een kabbelend stroompje, maar aan de rivierbedding is goed te zien dat het soms een woeste stroom is. Het pad is dan ook op verschillende plaatsen weggeslagen en dan moet je over rotsen en omgevallen bomen het weer terug zien te vinden.

20220425_093633

Vele anderen hebben dat natuurlijk ook al geprobeerd, dus vaak zie je wel drie hazepaadjes lopen. Dan is het een gok wat de goede is. Mensen hebben ook stenen opgestapeld om de goede weg te duiden, alleen soms is dat helaas niet de goede weg. Het is op zich wel leuk, zo spoorzoeken naar het goede pad, maar als ik het riviertje voor de 25e keer oversteek (misschien ligt het pad aan de andere kant?) ben ik het wel weer een beetje zat.

20220425_093807

We volgen het riviertje gelukkig stroomopwaarts, en hogerop is het pad beter begaanbaar. Maar het is een lange dag met erg veel hoogtemeters, zo'n 1.8 km omhoog. De laatste mijl is het dan ook vooral de gedachte aan picknicktafels bij de campground die me op de been houdt.

20220426_072946

Bij de picknicktafels tref ik Kite en Mayor,  twee broers die 'section hiken', ze lopen steeds een week van de route. Het sociale aspect is voor hen het belangrijkste en de broers maken een kampvuur, ze hebben een gitaar bij zich en whisky. Samen met 'thru-hiker' (als je het hele pad loopt) Michael hebben we zo een hele gezellige avond.

20220425_193433

Na deze zware dagen volgt gelukkig een makkelijke dag. De omgeving is hier veel bosrijker en ik zie minder hagedissen, maar meer eekhoorns en vogels. Ik arriveer al om half drie op de campground, als eerste. Ook hier zijn picknicktafels, en ik drink thee met een boek.

20220426_134209

Lang blijf ik echter niet alleen, de campground blijkt een geliefde kampeerplaats: in totaal komen er wel 20 mensen. De broers van gisteren zijn er weer bij, en ook ontmoet ik weer Janine en Jonah, die ik al een poosje niet gezien had. Zij hebben dagen van wel 20 mijl gelopen, en hebben me daardoor weer ingehaald.

20220426_190524

Janine sluit de dag graag af met yoga, en Mayor zegt tegen mij: 'kom, zullen we meedoen?' Waarom niet, dus wij gaan ernaast staan en doen Janine na, met nog wat extra instructie. Binnen de kortste keren volgen er meer, en zo hebben we midden in de bossen opeens een yoga-klas!

Ook deze avond maken de broers weer een vuurtje, en de meesten komen erbij zitten. Eén van de andere hikers kan goed gitaar spelen dus die zorgt voor de muzikale achtergrond bij de gesprekken. We spreken over highs en lows, en over waar je naar uit kijkt. Er heerst een fijne sfeer waarin iedereen met aandacht naar elkaar luistert. Een bijzondere avond.

20220426_194340

De volgende ochtend loop ik nog een halve dag naar het bergdorp Big Bear Lake, waar ik twee nachtjes in een hostel zal verblijven. Ik heb inmiddels alweer 10% van de route gelopen, niet te geloven!

20220427_102548

-----
Dag 17: kamp mile 222.4, gelopen 16.7 mile, totaal 229.1 mile
Dag 18: kamp mile 239.9, gelopen 17.5 mile, totaal 246.6 mile
Dag 19: kamp mile 256.2, gelopen 16.3 mile, totaal 262.9 mile
Dag 20: kamp mile 266.1 (Big Bear Lake), gelopen 10.8 mile, totaal 273.7 mile

1. Maryse:
    28 april 2022
    Wooww, jij water over je hoofd gooien en je t-shirt nat maken, dan moet je t écht warm gehad hebben! :D
  2. Annet:
    Ja, moet je nagaan!
  3. Els:
    28 april 2022
    Leuk weer om te lezen, Annet. Bijzonder, zo’n hikersgemeenschap. En die kampvuuravondjes zijn een mooie beloning na een dag wandelen!
  4. Inge:
    28 april 2022
    Dankjewel voor je prachtige verslag, ik geniet!
  5. Willemien:
    29 april 2022
    10% alweer! Dat had ik echt niet verwacht.
    Geniet van je welverdiende bed, douche en groenten!
  6. Willemijn:
    29 april 2022
    Wat een avontuur! Super leuk om je te volgen, ik kijk uit naar de volgende 10%.
    Groetjes
  7. Victor:
    29 april 2022
    Ik heb weinig diepzinnigs te melden (in deze context althans), maar ik lees wel alles. :-)
  8. Hilma:
    2 mei 2022
    Wat een route, Annet! Leuk dat je op je stops zoveel gezelligheid treft💕