Bergen en dalen

10 juni 2022 - Mono Hot Springs, Verenigde Staten

In de ochtend ontbijt ik met een heerlijke Amerikaanse pannenkoek, terwijl de was in een wasserette draait. Tijdens het drogen bel ik uitgebreid met Johan en daarna ga ik terug naar het hostel om een plan voor de komende week te maken. Daar zitten echter Dan en Avery, die net een spelletje Kolonisten van Katan aan het opzetten zijn. Of ik mee wil doen. Een spelletje kan ik natuurlijk niet voorbij laten gaan, dus ja! Ook Moxie, Golden en Benedict doen mee. Met zes spelers duurt Kolonisten erg lang, maar na drie uur heb ik gewonnen.

20220603_113709

Ondertussen heb ik een berichtje gekregen van Janine: zij is ook in Bishop aangekomen. We gaan samen lunchen, maar eerst bel ik nog met papa en mama. Na de gezellige lunch is het drie uur en heb ik nog altijd geen plan, en geen boodschappen. Dat schiet niet op. Snel maak ik een globaal plan en op een gammele fiets van het hostel fiets ik naar de supermarkt. Daar koop ik meer spullen dan in mijn berenton past, maar daar heeft bij navraag iedereen last van. Het zou genoeg moeten zijn voor acht dagen.

Dit dorp heeft zowaar twee hostels, en vanuit de supermarkt ga ik op visite bij het andere hostel. Daar logeert Ben, en  vele anderen die ik inmiddels heb ontmoet. Ook MacGyver tref ik daar, samen met Tony en Waffles, twee Nederlandse wandelaars. Waffles is afgelopen week door een helikopter gered, nadat hij ademhalingsproblemen had door hoogteziekte. Hij is aan het bijkomen en heeft in de tussentijd een auto gehuurd. Daarmee kan Tony mij en MacGyver de volgende dag weer naar de trail brengen. Zo is de terugweg voor elkaar en hoef ik niet te liften, relaxed!

20220603_102243

Om weer op de route te komen moet ik opnieuw over Kearsarge Pass. Toch jammer om die 800 hoogtemeters weer de andere kant op te lopen. Het is vandaag bewolkt en kouder. Daardoor durf ik het wel aan om samen met MacGyver ook Glen Pass te lopen, in de namiddag. Meestal wil je een bergpas in de ochtend lopen, omdat dan de sneeuw nog hard is. Nu is het echter in de middag nog redelijk goed te doen omdat er weinig zon is geweest. Deze pas is steil en de klim omhoog is vermoeiend. Maar lastiger dan omhoog is omlaag. Er ligt weer sneeuw, waar andere hikers een pad in hebben gesleten. Deze keer ligt het sneeuwpad dwars op de berghelling, waardoor het minder steil en eng is. MacGyver zegt net tegen me dat spikes niet nodig zijn als hij uitglijdt en op zijn billen valt. Ik doe de spikes toch maar aan.

20220604_144651

Ik & MacGyver

Na het eerste sneeuwveld komt er een steil stuk met rotsen. De route maakt hier switchbacks, maar soms ligt er sneeuw op het pad, en dan zijn er olifantenpaadjes ontstaan langs de sneeuw. Op één van die kleine steile paadjes glijdt MacGyver opnieuw uit en valt op zijn pols. Gelukkig niet gebroken maar wel pijnlijk gekneusd. Hij kan de stok aan die kant dan ook niet meer gebruiken, wat echt lastig is met afdalen. We eindigen de dag dan ook beneden aan de berghelling, bij de prachtige Rae Lakes.

20220605_060705

Ik sta bijtijds op om de tocht naar de volgende bergpas te beginnen. Helaas voel ik me een beetje wazig in mijn hoofd, waardoor ik als een slak vooruit ga. Het eerste stuk is naar beneden, maar het is heel rotsig, en ik heb al mijn aandacht nodig om niet te vallen. Onderaan de berghelling is een hangbrug, de deining daarvan maakt me een beetje duizelig. Ik houd me maar goed vast.

20220605_093220

Er volgt een lange beklimming, 8 mile lang omhoog richting Pinchot Pass. We volgen Woods Creek, een woeste bergrivier die, opgezwollen door de gesmolten sneeuw, zich met veel kracht naar beneden stort. Gelukkig voel ik me intussen beter en ik geniet van de indrukwekkende waterstroom. Halverwege de berg lunch ik met MacGyver, we gaan samen de bergpas over. Ook Dan en Breezy (Avery) gaan met ons mee.

20220605_162318

Breezy, Dan en ik

We komen enkele sneeuwvelden tegen op weg naar de top. Omdat we deze pas in de middag doen is de sneeuw zacht, en af en toe zak je er doorheen, dat noemen ze 'postholing'. Dan zakt je voet opeens weg in de sneeuw, soms wel tot je kruis. Dat is vooral irritant, maar je kunt je potentieel ook flink bezeren aan de rotsen onder de sneeuw. Dat gebeurt gelukkig niet en we komen heel aan de top. De afdaling heeft weer wat sneeuw, maar al met al is deze bergpas veel makkelijker dan de eerdere.

20220605_164806

Deze dag heeft ook erg veel rivier oversteken. De meeste zijn kleine stroompjes, en de grotere stromen hebben doorgaans genoeg stenen erin liggen om overheen over te steken. Bij sommigen echter liggen de stenen onder water, en verscheidene keren krijg ik natte tenen. Aan het einde van de dag komen we bij een echte rivier, die behoorlijk wild stroomt. Het water komt zeker tot boven de knie en er zijn geen oversteekstenen. Deze rivier zullen we in de ochtend oversteken, dan zou het water lager moeten zijn en minder wild.

20220605_190015

Dat is ook het geval, het water is gezakt tot onder de knie, wat veel veiliger is. Alleen een groot nadeel aa een rivier doorwaden om 6 uur 's ochtends is dat het stervens koud is. Mijn tenen voelen als ijsklompjes en het helpt niet mee dat mijn schoenen nu ook doorweekt zijn. Gelukkig gaat de route bergop, door de inspanning worden mijn voeten snel weer warm. De zon gaat schijnen maar net als mijn schoenen een beetje beginnen op te drogen steken we nog een rivier over, en later nog een. Het is inmiddels niet meer zo koud maar nog altijd even nat. Dit is nog een low snow year, andere jaren zijn de rivieren veel hoger en moet je veel vaker een rivier doorwaden.

20220606_150318

Na de rivieren komt de sneeuw, want ik ben weer een bergpas aan het naderen: Mather Pass. De sneeuw is nog stevig en het begin gaat vrij gemakkelijk. Dan komt het laatste steile stuk naar de pas. De route maakt switchbacks, maar die zijn door de sneeuw niet goed meer te zien. De voetstappen van alle voorgaande hikers nemen een veel steiler pad. Door de sneeuw gaat het nog wel, maar als de sneeuw weer in rotsen over gaan moet ik ineens recht omhoog de berghelling op. De rots voor me is een te grote stap voor mij, ik krijg mezelf met rugzak er niet op gehesen. Dan maar opzij, maar daar zijn de rotsen heel los en heb ik weinig grip. Ik ben dit probleem aan het bestuderen als de jongen achter mij omhoog komt. Hij helpt me de grote rots op en zo kan ik toch verder. De volgende keer probeer ik toch de switchbacks te volgen.

20220606_125424

Bovenop de pas even pauze om te genieten van het uitzicht maar dan snel weer naar beneden voordat de sneeuw te zacht wordt. De weg naar beneden is helaas niet minder steil dan de weg naar boven. Ook hier nemen de voetstappen een steile route, over sneeuw en rotsen rechtstreeks naar beneden. Ik heb hier veel meer moeite mee dan anderen, vooral de stukken over rotsen. Eén voor één passeert iedereen mij en ik raak nogal gefrustreerd. Op een gegeven moment zit ik vast op een rots, alle kanten op is het te steil voor mij. De tranen springen me in de ogen. Andere hikers geven me tips maar hun routes kan ik niet, of alleen super langzaam. Pas als ik besluit hun aanwijzingen te negeren en de oorspronkelijke route op te zoeken gaat het beter. Ik ontdek dat het niet zozeer de sneeuw is die me problemen geeft als wel steile rotsen. Blijkbaar hebben anderen dat andersom.

20220605_170413

Als ik eindelijk onderaan de helling ben zijn er nog veel sneeuwvelden. Deze zijn niet eng maar wel irritant. Mijn afdaling heeft lang geduurd en inmiddels is het later op de dag en de zon heeft de sneeuw opgewarmd. Veel postholing is het gevolg, ik zak voortdurend weg in de sneeuw. Ik ben erg blij als ik hier ook voorbij ben en neem een super lange lunchpauze met veel chocola om weer in een goede stemming te komen.

20220607_083850

Nu loop ik natuurlijk erg echter om mijn geplande kampeerplek te halen. Eerst haast ik mij, maar dan opeens realiseer ik me dat ik op het mooiste stuk van de route ben. Het huidige uitzicht op een rivierdal vol watervallen met prachtige bergen op de achtergrond is zelfs exceptioneel mooi. Het is toch zonde om daar doorheen te haasten. Ik besluit om een extra dag te nemen, dan heb ik hier meer tijd, kan ik wat uitrusten en kom ik beter uit voor de volgende bergpas. Dat betekent wel dat ik niet meer met Dan, Breezy en MacGyver zal kamperen voorlopig.

20220607_093155

Ik ben blij met mijn keuze als ik de volgende dag uitgebreid kan genieten van het prachtige landschap. Ik maak veel foto's en stop regelmatig. In de middag tref ik toch Dan en Breezy aan, ook zij hebben besloten de volgende bergpas, Muir Pass, een dag later te doen. Ik kampeer vlak voor de sneeuw begint.

20220607_171551

In de ochtend is de sneeuw hard en is het makkelijker om erover te lopen. Het lastigste is nog om de enorme gaten te vermijden die gemaakt zijn door anderen die in de middag over de pas gegaan zijn. Het is 2 mijl vrijwel alleen maar over sneeuw naar de top. Soms is het steil, maar het is niet eng of gevaarlijk, alleen maar zwaar.

20220608_072755

Op de top staat de Muir Shelter, een iconisch gebouwtje waar je kunt schuilen bij slecht weer. John Muir was een belangrijke voorvechter van de Amerikaanse natuur en de grondlegger van de national parks. Daarom zijn veel dingen naar hem vernoemd, zoals de pas, het gebied, en de John Muir Trail, waar de PCT nu gelijk mee op loopt gedurende 200 mijl.

20220608_080210

Ook de afdaling is een lange besneeuwde helling, zo'n 3 mijl, maar gelukkig is ook deze niet steil. Ik ben6 blij dat deze bergpas niet moelijk is. Het is ook de laatste van de vijf grote bergpassen van de PCT, de rest is lager. De rest van de dag geniet ik van mijn 'beloning' na het beklimmen van deze pas: een prachtig landschap vol rivieren en watervallen!

20220608_144621

Ik ben het enige tentje op de campsite, maar ik ben niet alleen. Terwijl ik mijn eten klaar maak en op eet staat een hert heel gemoedelijk zo'n 10 meter verderop te grazen. Ik praat wat tegen hem, hij is een goede luisteraar en het is best gezellig zo!

20220608_181019

De volgende ochtend kom ik een beetje met moeite mijn slaapzak uit. Ik ruim op en denk: 'Ach, 7 uur is nog niet zo laat om te vertrekken.' Zoals altijd kijk ik om me heen, niks vergeten? Staat mijn tent er nog... Ik ben nog niet helemaal wakker! Dan bedenk ik me ook dat ik vandaag jarig ben. Hiep hiep hoera voor mezelf!

En net vandaag kom ik bijna niemand tegen. Elke dag zie ik meerdere hikers en bijna altijd wel bekenden, maar nu ontmoet ik de hele dag maar één hiker, Sam, en die kende ik nog niet. Hij geeft me wel cadeaus: een zakje aardappelpuree, en een energie reep.  Ik probeer mezelf te vertellen dat het mooie landschap ook een cadeautje is, maar ik had het toch ook wel leuk gevonden om iets meer mensen tegen te komen vandaag.

20220609_135756

Wat ik wel veel tegen kom is water. Ik klim omhoog naar Selden Pass en elk kwartier kom ik wel een kleiner of groter stroompje tegen. Meestal kun je deze oversteken via stapstenen, of soms via een boomstam die over de rivier ligt. De hele dag doe ik mijn best om droge schoenen te houden en dan op het allerlaatst verlies ik mijn balans in een klein onbenullig maar diep beekje. Toch doorweekt, helaas. Die schoenen drogen vanavond niet meer op, dus morgen beginnen met natte voeten.

20220609_164254

Ik zie in de PCT app dat er bereik is op een campsite 1.5 mijl verder dan ik gepland had. Daar wil ik wel wat verder voor lopen. Ik ontvang vele felicitaties van jullie allemaal en zo voel ik me toch nog jarig vandaag, bedankt!

-----

Dag 61 (7/6): kamp mile 836.4, gelopen 12.9 mile, totaal 879.4
Dag 62 (8/6): kamp mile 854.4, gelopen 18.0 mile, totaal 897.4
Dag 63 (9/6): kamp mile 873.5, gelopen 19.1 mile, totaal 916.5

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Renske:
    10 juni 2022
    Wauw ik kijk m'n ogen uit bij je foto's, wat is het prachtig daar!! Een heerlijk lang verhaal, wat schrijf je toch leuk! Nog van harte gefeliciteerd, en inderdaad best een goed verjaardagscadeau ;)
  2. Eva:
    10 juni 2022
    Oké, misschien is het leuker om wat meer mensen tegen te komen op je verjaardag maar er zijn slechtere plekken om in je eentje jarig te zijn! Wat een views, prachtig hoor!-kijktnaarzeikregenindetuin- en nog van harte gefeliciteerd!🎉je doet het toch maar mooi!
  3. Annet:
    13 juni 2022
    Zo is het eigenlijk ook!
  4. Maryse:
    10 juni 2022
    Echt onbeschrijvelijk mooi daar...
    Hoewel je het inderdaad wel vermakelijk beschrijft, zoals Renske al zei :D
    En waaah wat is dat groene slijm! Ghostbusters!
  5. Annet:
    Mooi slijm hè? Watervalletje en algen 😀
  6. Yvonne:
    10 juni 2022
    Super leuk om zo mee te kunnen lezen met je avonturen Annet! En alsnog van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Een bijzondere verjaardag zo te lezen!
  7. Els:
    10 juni 2022
    Hoe blij kan je zijn met een pakje aardappelpuree als verjaarscadeau!
    Wat een belevenissen weer Annet, en zware tochten daar in het hooggebergte. Petje af hoor!
    De foto’s zijn weer prachtig. Zo’n ruig en onberoerd landschap. Deze tocht moet wel een heel speciale ervaring zijn. Dat cadeautje heb je jezelf in ieder geval gegeven!
  8. Ernst & Loes:
    10 juni 2022
    Voor het geval dat onze eerdere felicitatie je nog niet bereikt zou hebben : hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een spannend reisverhaal weer met prachtige foto's. Het oversteken van al die rivieren en die hellingen met sneeuw dat brengt nog heel wat risico met zich mee. Knap dat je al die problemen weet te overwinnen. Onvoorstelbaar dat je intussen al 1466 km achter je hebt gelaten.
    We wensen je nog veel plezier en sterkte toe bij je verdere tocht.
  9. Annet:
    13 juni 2022
    Dank jullie wel! Het is spannend en ook veel beloning voor de spannende momenten met prachtige natuur!
  10. Anneke:
    10 juni 2022
    Nou dat waren toch wel hele spannende, soms enge en zware momenten, door de sneeuw, door de rivier, de hoogte, duizelig op een hangbrug..., de steile afdalingen...poeh dan kom je jezelf wel tegen. Echt superknap dat je dat allemaal overwint...
  11. Annet:
    13 juni 2022
    Ja, zo voelt het inderdaad soms, als een overwinning, echt een machtig gevoel!
  12. Froukje:
    11 juni 2022
    Wat een spannende avonturen zo dwars door de beekjes, de sneeuw en het rotslandschap. Erg knap en leuk om te lezen. Fijn dat je jezelf ook even beloont met een rustiger dagje, chocolade en een potje Kolonisten van Catan. Ook belangrijk! :)
  13. Annet:
    13 juni 2022
    Zo is het! Ik vind de sociale aspecten ook heel belangrijk!
  14. Patricia de Jongh:
    12 juni 2022
    Nog van harte gefeliciteerd Annet! En ik leef met je mee hoor. Wat heftig toch af en toe die bergen. Ooit stond ik met volle bepakking voor een lange afdaling over morenen puin. Mijn medereizigers leken naar beneden te huppelen en ik gleed steeds maar uit en viel. Iedereen probeerde aanwijzingen te geven, maar het lukte steeds maar niet. En dan zie je de anderen steeds verder bij je weg lopen terwijl jij wanhopig probeert zo goed mogelijk naar beneden te komen. Nou, toen hield ik het ook even niet droog. En uiteindelijk lukt het altijd wel weer, met een beetje hulp van iemand. Maar op zo'n moment kan je je even knap ellendig voelen. Diep respect dat je je ook hier weer dapper doorheen geslagen hebt!!!
  15. Annet:
    Exact wat je beschrijft!
  16. Machteld:
    13 juni 2022
    Wat een prachtige plek zeg! En uiteraard nog gefeliciteerd met je verjaardag!