Klaar voor de start!

17 maart 2020 - Balboa Park, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Wat leuk dat jullie zo meelezen en reageren!

De afgelopen dagen bracht ik door in San Diego. Net als in Nederland begint het coronavirus hier het dagelijks leven behoorlijk te beïnvloeden, en het heeft me ook de nodige problemen gegeven.

Op zaterdag en zondag heb ik de boodschappen gedaan. Jammer genoeg slaat ook hier iedereen aan het hamsteren, en dan hebben ze het net gemunt op de dingen die een hier ook graag wil! Couscous, rijst, aardappelpuree, noodles, alles was bijna op. Ik heb een beetje geïmproviseerd, zo heb ik nu quinoa bij me, geen idee hoe goed dat werkt... Wc-papier kreeg ik gelukkig van een kamergenoot, ze had met een vooruitziende blik een pak meegenomen uit Mexico.

20200314_112816

Lege schappen

Ook ben ik bij de outdoor-winkel REI langsgegaan. Dat was trouwens nog een hele busrit om bij een of ander industrieterrein uit te komen. Hier kocht ik gas en een speciale geur-werende plastic tas, om eten in te bewaren, zodat het niet wordt opgegeten door kleine 'critters'. Hopelijk werkt dat!

Gelukkig was ik meteen de eerste dag al mijn boodschapjes bij de REI gaan doen, want de dag erna sloot deze winkel vanwege het coronavirus.

Omdat steeds meer winkels sluiten, en het onduidelijk is of winkels in de buurt van de route open zijn, heb ik twee postpakketten met eten naar postkantoren aan de route gestuurd. Dan ben ik in ieder geval de komende 2,5-3 weken voorzien. Dan ben ik weer bij een iets groter plaatsje, waar ik de boel nog eens zal bezien.

20200315_175455

Eten voor 3 weken

Ik heb natuurlijk niet alleen maar geshopt in San Diego. Op zondag ben ik naar het strand van La Jolla geweest. Daar waren getijden poelen, met zee-anemonen. Ook was er een zeegrot die de vorm had van een mensenhoofd, met een puntige kin en een merkwaardig kapsel.

20200316_221317

Zeegrot

Verderop aan het strand werd ik aangenaam verrast: er lagen allemaal zeehonden en zeeleeuwen, met kleintjes! Superleuk om ze zo te zien chillen op de rotsen. Ik heb maar niet alle foto's die ik daar heb gemaakt op de blog gezet...

20200316_220741

Zeehond

20200315_115316

Zeeleeuwen

Een vervelende tegenslag was dat ik ontdekte dat mijn reisverzekering niet meer geldig is, omdat de VS een oranje reisadvies heeft vanwege het inreisverbod. Ik moest wel twee keer bellen met de verzekeraar trouwens om dit duidelijk te krijgen. Dit maakte me erg verdrietig, want de VS is niet een land om onverzekerd op reis te gaan, en ik dacht dat ik dan nu mijn trip moest afbreken. Gelukkig bedacht Johan een oplossing: een Amerikaanse zorgverzekering. Ik heb een hele ochtend besteed aan het uitzoeken hoe verzekeren in vredesnaam werkt hier, maar ik denk dat ik nu weer goed verzekerd ben.

Eigenlijk zou ik donderdag beginnen met wandelen. Er zou begin van de week ook nog een storm langskomen, dus dat kwam goed uit. Inmiddels zijn hier echter alle bars, restaurants, musea en bezienswaardigheden gesloten. Dat betekent dat er voor mij helemaal niets meer te doen is. De voorspelde storm schoof ook elke dag een dag op, en nou ja, slecht weer ga ik nog wel vaker krijgen. Bovendien geldt er nu in San Francisco een verbod op al het niet-noodzakelijk reizen. Dat komt dan vast ook naar San Diego. Dus heb ik besloten om morgen naar de start te gaan en te vertrekken!

Je kunt je natuurlijk afvragen of het wel verstandig en verantwoordelijk is te reizen nu iedereen wordt opgeroepen om thuis te blijven. Ik heb hier echter geen huis, enkel een hostel met veel en steeds wisselende andere mensen. Dan lijkt me de trail een betere plek om 'social distancing' te beoefenen. Door het vooruitzenden van mijn eten, beperk ik ook de contacten met anderen in de trail towns, zodat ik niet help het virus te verspreiden, mocht ik het onverhoopt al dragen. Het wat slechtere heeft als voordeel dat er voldoende water is, waardoor het makkelijker is om vaak mijn handen te wassen.

Al met al denk ik dat het kan, en dus ga ik op weg. Ben benieuwd!

1. Willemijn:
    17 maart 2020
    Goh, wat een situatie zeg en wat dapper hoe je er mee om gaat. Stay Healthy en probeer te genieten. Wandelen lijkt me een perfecte manier om niet met het virus in aanraking te komen. Groetjes
  2. Els:
    Ha lieve Annet,
    Dat het een uitdagende trip ging worden wist ik. Maar dat er zoveel nieuwe uitdagingen op je pad zouden komen.....
    Hopelijk kan je de corona-gekte nu even achter je laten. Meer afstand van de bewoonde wereld kan haast niet.
    Geniet van de tocht en van wat er daar op je pad komt. De eerste passen moeten heel bevrijdend zijn!
    Ik heb er alle vertrouwen in dat je de juiste afwegingen maakt.
    Keep safe!
    Liefs 😘😘
  3. Els:
    Passen=stappen!
  4. Else:
    17 maart 2020
    Ik heb enorme bewondering voor je Annet, hoe je met alles omgaat en wat voor oplossingen je dan allemaal weer bedenkt.... Vind het ook zo mooi om te lezen en me te verwonderen en te verbazen over jouw Kracht.... Wat een bijzondere foto van de zeegrot...
  5. Ernst & Loes:
    17 maart 2020
    Wat fijn dat je je avonturen zo uitgebreid beschrijft met prachtige foto's daarbij, zodat we goed op de hoogte blijven in deze opeens zo onzekere tijden. Wonderlijk dat niet alleen in Nederland de mensen aan het hamsteren sloegen, maar dat dat ook aan de andere kant van de wereld gebeurt, terwijl er geen enkele aan wijzing is voor een voedseltekort.
    Wij hebben er bewondering voor dat je de uitdaging van deze enorme voettocht bent aangegaan.
    We wensen je heel veel plezier en zien met spanning uit naar je volgende reisverslagen en de nog komende foto's. Good luck, Annet. We zijn erg trots op onze kleindochter!
  6. Evelien:
    17 maart 2020
    Jouw plan was al een groot avontuur en nu wordt het met de dag nog avontuurlijker! En je bent pas net begonnen. Wat slim van je om eten vooruit te sturen. Hopelijk heb je een goede eerste wandeldag gehad en gooit corona geen roet meer in het eten. Veel succes en plezier!
  7. Dieke:
    18 maart 2020
    Wauw Annet, ik heb bewondering voor je doorzettingsvermogen en het denken in oplossingen. Geniet van de trail!!
  8. Maryse:
    18 maart 2020
    Wat een enorm oplossend vermogen hebben jullie samen, Johannet. Tof dat het nu toch gelukt is om te starten!
    Hopelijk kan je eindelijk gaan genieten na alle hectiek.
    Alvast prachtige foto's.
    En je geeft ons thuis in isolatie in ieder geval weer even iets te doen met je leuke reisverslagen, dankjewel! 😄
  9. Jasper:
    Hi Annet,

Wat een gedoe met die corona, eerst die vlucht dan dat eten, de verzekering... Maar goed Annet - Corona 3-0 tot nu toe zou ik zeggen! Veel succes met het begin van de tocht, inderdaad een prima social distancing lijkt me!
  10. Margot:
    19 maart 2020
    Oo yes wat goed om te lezen dat je op pad bent Annet! Ik maakte me al zorgen of je grote plan wel door kon gaan. Lekker bezig! Jij kan deze uitdagingen sowieso aan: ga ervoor! Groetjes, Margot