The end

21 maart 2020 - Redondo Beach, California, Verenigde Staten

Hallo allemaal,

Met pijn in mijn hart moet ik jullie vertellen dat mijn grote avontuur niet groter wordt dan twee wandeldagen. Vanwege de ontwikkelingen rondom het Covid-19 virus heb ik besloten om morgen naar huis te vliegen. Om de volgende redenen gecombineerd heb ik deze beslissing gemaakt:

* Heel Californië is nu in lockdown. Dat betekent dat alle niet noodzakelijke verplaatsingen niet zijn toegestaan. Hoewel dat op het moment nog niet beboet wordt, kan dat nog komen.

* De national en state parks (waar de route grotendeels doorheen loopt) sluiten één voor één deels of geheel. Hoewel de route zelf technisch gezien nog open is, zijn delen dus al niet meer toegankelijk. De verwachting is dat dat voor steeds grotere delen zo gaat zijn, en het is zelfs waarschijnlijk dat de gehele route wordt afgesloten.

* De maatregelen zijn vermoedelijk voor langere tijd, minstens twee maanden.

* Op dit moment zijn er nog enkele vluchten naar Nederland, volgende week waarschijnlijk niet meer.

* Als ik niet kan lopen, niet naar huis kan, en op één plaats moet blijven dan worden het een eenzame en dure maanden in een hotel ergens in Californië.

* Elke dag beslissen om wel of niet door te gaan is extreem stressvol en dat terwijl ik onder andere wandel om te ontstressen.

Ik ben er echt heel erg verdrietig over, want twee dagen was genoeg om te zien hoe mooi de route is, hoe fijn het lopen is, hoe snel je mensen ontmoet en hoe er een gemeenschap ontstaat tussen de wandelaars. Ik wilde echt nog lang niet stoppen! (Nog buiten het feit dat dit wel de duurste twee wandeldagen uit de geschiedenis moeten zijn.)

Maar ja, morgen naar huis dus. Kan ik wel weer Johan en de beestjes knuffelen, kleine silver lining.

1. Els:
    Lieve Annet,
    Wat een triest besluit, maar het enig mogelijke. Het is ongekend hoe de wereld om ons heen met de dag verandert. Je hebt de afgelopen week al veel besluiten moeten nemen, maar elke beslissing wordt al snel weer ingehaald door een nieuwe realiteit.
    Ik wens je veel sterkte, want deze wending zal je pijn doen.
    Ik zal blij zijn als je op Schiphol geland bent. Liefs, ❤️ Els
  2. Eva:
    21 maart 2020
    Aaah wat verdrietig! Ik vond het echt superstoer en dapper van je maar het moet natuurlijk wel een beetje leuk blijven, zo klinkt het nu niet. Goede terugreis en Johan en konijn en Jimmy zullen vast met smart op je zitten wachten!!!
  3. Wendela:
    Hoi Annet
    Wat een naar bericht, heel verdrietig.
    Maar wel een wijs besluit. Heel goed dat je toch een paar dagen gewandeld hebt.Ik heb met veel plezier je reisverslag gelezen. Veel sterkte bij de terugreis, groetjes Wendela
  4. Maryse:
    21 maart 2020
    Aaah jemig wat ontzettend verdrietig, zo'n rap einde aan je avontuur. Waarschijnlijk het enige wijze om te doen nu, maar wel superstom dat het moet. Goeie reis morgen!
  5. Heleen Busscher:
    21 maart 2020
    He wat een vervelend besluit maar zo te lezen wel overwogen en het juiste besluit! Wat een ellende in de wereld en iedereen wordt erdoor geraakt. Toch een goede reis naar huis en dan maar heel veel knuffelen thuis! ❤️
  6. Willemien:
    21 maart 2020
    Zo ontzettend jammer! Ik had zo voor je gehoopt dat je door kon blijven lopen, maar het klinkt alsof je een goed besluit hebt genomen. Goeie reis!
  7. Evelien:
    21 maart 2020
    Oh nee, Annet! Wat ontzettend jammer dat je maar 2 dagen hebt kunnen wandelen daar, maar het klinkt als een heel verstandig besluit om nu toch al terug te vliegen. Goede reis en kom veilig weer thuis!
  8. Eva:
    21 maart 2020
    Wat verdrietig! Maar wijs denk ik. In zulke omstandigheden vastzitten aan de andere kant van de wereld lijkt me erg eenzaam. Fijn om straks bij je lieverds te zijn. Maar heel erg jammer van je prachtige reis!
  9. Nienke:
    21 maart 2020
    Pff... jeetje wat verdrietig om te lezen!!😢😢 Ik had het je zo gegund dat het avontuur nog veel langer had mogen duren. Maar snap deze beslissing heel goed. Maar ook alle beslissingen die je afgelopen week hebt gemaakt om het wel te proberen!!! Heel veel succes met de terug reis, hopelijk daarin niet al te veel nieuwe hobbels meer. Ik ben super trots op jouw zus
  10. Yvonne:
    21 maart 2020
    Ow nee, wat verdrietig! Wat zul jij balen! Maar ook een heel wijs besluit. Ik hoop dat het er in de toekomst dan nog eens van komt. Voor nu een goede terug vlucht en blijf gezond!!
  11. Renske:
    21 maart 2020
    Wat ongelooflijk naar dit, Annet! Ik weet zeker dat dit niet het einde van de PCT is voor jou, misschien wel dit seizoen maar de wandeling blijft bestaan en wacht nog op jou om belopen te worden. Laat je voor nu thuis lekker verwennen en troosten! Veel liefs
  12. Andrea:
    21 maart 2020
    Wat ontzettend naar dat je nu al terug moet! Kan me voorstellen dat je daar enorm van baalt. Het lijkt mij ook een wijs besluit, maar dat maakt het niet leuker natuurlijk. Goede terugreis!!
  13. Willemijn:
    21 maart 2020
    Ach Annet! Wat een verdrietig bericht. Ik vind je besluit ontzettend dapper. Dit zijn omstandigheden waar je, door de snelle ontwikkelingen, zo moeilijk rekening mee kunt houden. Ik wens je een goede terugreis en hoop dat je wat tot rust kunt komen. Tot snel
  14. Froukje:
    21 maart 2020
    Jeetje wat vervelend! Wat heb je het slecht getroffen meid! Wat knap dat je hier zo goed doorheen hebt weten te slagen. Ongelofelijk veel respect. Aan jou heeft het niet gelegen! 😘 Goede terugvlucht gewenst.
  15. Laura Huijsing:
    21 maart 2020
    Aahw wat balen... ik snap dat je verdrietig bent ! Maar veiligheid en gezondheid voor alles ❣ ik dacht veel aan je.. hoe zal het zijn ? Moet Annet niet terug ? En wat als dat niet kan... gelukkig kun je nog terug ik wens je dan ook een hele goeie rustige vlucht terug en hopelijk na alle carona gedoe kan je het als nog over doen!

Ik wens je het beste
    Straks Iig je beestjes en Johan weer knuffelen 🤗

Ik vind je enorm stoer !😘
  16. Reinier:
    Aah echt heel jammer!!
  17. Bart Vrancken:
    21 maart 2020
    Wat vervelend, Annet! Je hebt het geprobeerd en je hebt geïmproviseerd. Maar op een gegeven moment houdt het op. Ik vind het verstandig dat je naar huis gaat, nu het nog kan. Goede terugvlucht.
  18. Patricia de Jongh:
    21 maart 2020
    Hoi Annet, wat ontzettend jammer voor je, maar je hebt toch even proeven van die grote grote droom die ooit wel gaat verwezenlijken! En gelukkig kun je nu nog terug! Veel liefs en sterkte en ooit ga ik je wandelverhalen weer volgen! Groetjes, Patricia
  19. Ernst & Loes:
    21 maart 2020
    Wat jammer Annet dat je dit bijzondere avontuur hebt moeten afbreken, maar heel begrijpelijk gezien de uitzonderlijke situatie waarin we wereldwijd beland zijn. We hopen dat je zonder al te grote problemen thuis zult kunnen komen ondanks het stilleggen van vele luchtverbindingen.
    Alle reden dus om je een heel goede terugreis toe te wensen.
  20. Marlie:
    Hi Annet,
    Ik kan me voorstellen dat je het graag anders had gezien; wat balen voor je..! Maar je kan ook niet veel anders nu, goede terugreis, een beetje sterke en gezondheid weer in NL!
  21. Else:
    21 maart 2020
    Goede reis terug Annet, en wat in 't vat zit verzuurt niet.........
  22. Rosanne:
    21 maart 2020
    Hey Annet, wat jammer dat het al zo snel weer voorbij is allemaal! En heel begrijpelijk dat je nu weer naar huis wil komen. Goede reis terug!
  23. Dieke:
    22 maart 2020
    Hoi lieve Annet,
    Ah wat een dappere keuze maar wat verdrietig dat je wandeling voor nu stopt. Maar je bent natuurlijk ook niet in de VS om straks maanden in je uppie in een hotelkamer te verblijven. Ik hoop dat het beginnen hieraan je interesse heeft gesparked, en dat je het volgend jaar weer kan proberen zonder de stress en de twijfel rondol corona. Je bent er in ieder geval vol voor gegaan maar bent ook verstandig en dat is een hele goede eigenschap. Goede terugreis!!!