De finish!!

8 september 2022 - SeaTac, Washington, Verenigde Staten

In Stehekin ontmoet ik Wizard en Pedicure weer, die ik een dagje kwijt was geraakt. (Voor de oplettende lezer, ik had de naam van Pedicure eerst verkeerd). Zij hebben een hotelkamer met drie bedden en ik mag aansluiten, dus ik heb onverwacht een bed. We maken gezamenlijk plannen voor het einde. Nu het eindpunt is afgesloten is ook de oorspronkelijke exit route niet meer bereikbaar. De nieuwe plannen zijn twee dagen korter dan het oorspronkelijke plan en dus gaat al het extra voedsel in de hiker box. Ik weet niet meer of ik hier al eens over verteld heb, maar de hiker box is een plek waar hikers al hun extra voedsel en overbodige spullen kunnen achterlaten die anderen dan weer mee kunnen nemen. Deze hiker box zit nu stampvol met extra eten, omdat iedereen te veel heeft opgestuurd. Je zou er gemakkelijk uit kunnen bevoorraden!

20220904_094207

We nemen de bus terug naar de trail. De bus stopt onderweg bij de bakkerij, en wacht daar net zolang totdat iedereen die dat wil iets heeft kunnen kopen. Dus ik heb een lekker taartje om de dag goed te beginnen! Hierdoor kan ik meteen 3.5 uur zonder te stoppen doorlopen, meestal is dat onmogelijk omdat ik eerder honger krijg.

20220904_123714

Ik kampeer nu steeds met Wizard en Pedicure, en deze keer hebben we een mooie campsite, waar zelfs een hoge tafel is, als een soort bar, met boomstronken eromheen waar je op kunt zitten. Het is heel luxe om zo je eten klaar te maken, aan een heuse tafel. Tijdens het eten ontdek ik dat Wizard ook een wiskundige is. Met zijn tweeën gaan we een beetje los over allerlei wiskunde, wat een beetje sneu voor Pedicure is, zij is verpleegkundige.

20220904_183427

De volgende dag is een prachtige dag. Het is wat frisjes maar de zon schijnt. We klimmen de bergen in en gaan over twee bergpassen, met een mooie ridge ertussen. De uitzichten voelen als een cadeautje zo op het eind en ik geniet er volop van. We hebben net over de 20 mijl gepland en het pad is goed, zonder obstakels. Iets na vijfen ben ik op de campsite, lekker vroeg na al die lange dagen vorige week. Er is niet veel plek, dus ik moet mijn tent op een miniscuul plekje tussen een rots en een boomstronk opzetten, maar het past precies.

20220905_105746

Morgen zal ik mijn eindpunt op de PCT bereiken: Harts Pass. Het is een raar idee dat ik de PCT morgen vaarwel zal zeggen, nadat het 5 maanden mijn thuis is geweest. Elke dag volgde ik deze route een beetje verder naar het noorden, steeds een beetje verder over de rode lijn op mijn kaart. Het is extra raar omdat mijn huidige reisgenoten, Wizard en Pedicure, nog niet klaar zijn, zij hebben Noord-Californië en heel Oregon over moeten slaan door de bosbranden en gaan nu terug om de ontbrekende mijlen te lopen, waar dat kan.

20220905_115732

In de ochtend heb ik nog een laatste prachtige klim, niet te steil maar met heerlijke uitzichten. Ik geniet met volle teugen. Dan is het zover, de laatste mijl op de PCT. Toepasselijk passeer ik nog een kleine burn area maar het einde is gelukkig groen. Met een luid applaus word ik ontvangen bij Harts Pass door Wizard, Pedicure en een groep van zo'n acht hikers die we de afgelopen dagen steeds zijn tegen gekomen. Er wordt me een biertje in de hand gedrukt en er hangt een feestelijke sfeer. De groep heeft ook een Amerikaanse en Canadese vlag meegenomen waardoor we leuke eind foto's kunnen maken. Zo voelt het toch een beetje als een goede afsluiting, ook al is het net niet Canada.

20220906_125439

Harts Pass ligt aan het einde van een onverharde weg die zonder 4-wheel drive niet te begaan is. Er zitten enorme gaten in de weg en de weg is soms maar één auto breed, met daarnaast de afgrond. In de afgelopen week is er op de weg ook nog een modderstroom geweest waardoor er grote rotsen op de weg zijn beland. De Forest Service heeft de weg toegankelijk gemaakt voor nooddiensten, maar hij is afgesloten voor normaal verkeer. Gelukkig voor ons hebben de ouders van één van de groep dat echter genegeerd en zijn met een grote truck omhoog gereden. 12 hikers en backpacks worden in de truck en de achterbak gepropt en langzaam, met veel gehobbel, rijden we de weg af.

20220906_125627

We worden afgezet in Mazama, een piepklein dorpje langs de highway. Daar is een hiker camping, Lion's Den, waar veel hikers verblijven na het afronden van de tocht. Ook in andere jaren, want Harts Pass is ook normaal gesproken het exit punt, vanaf de grens had ik sowieso terug moeten lopen naar deze pas. Ook in Lion's den hebben ze hun best gedaan en een mini monument gemaakt, waar we natuurlijk ook een foto bij maken. Er hangt een gezellige sfeer, iedereen kletst, blijft lang op en we drinken wat. Voor sommigen is het echt het einde, anderen gaan nog terug naar Oregon of Noord-Californië om ontbrekende stukken te lopen, maar voor iedereen is dit een bijzonder moment.

20220906_161425

In de nacht kan ik niet goed slapen. Het besef komt dan pas echt: mijn avontuur is nu voorbij. Ik voel me verward, ik ben verdrietig dat het voorbij is maar ook blij dat ik zo'n mooie tocht heb mogen maken. Ik ben er klaar voor om naar huis te gaan, maar ik weet nu al dat ik dit ook vreselijk zal missen. De bergen, de zich steeds ontvouwende, adembenemende uitzichten, de wilde dieren. De gemakkelijke manier waarop je contact maakt met de andere hikers, steeds anderen maar na enkele dagen voelen ze als je beste vrienden. Dag in dag uit buiten in de natuur zijn. De rust en de eenvoud en het hebben van een enkel doel: loop noordwaarts.

Voor de goede orde, er zijn ook vele dingen die ik niet zal missen. De muggen en (bijtende) vliegen. Elke dag je tent opzetten en je bed opblazen. Het eenzijdige dieet. Altijd maar vies zijn. Bergop lopen in de brandende zon. Een tent afbreken die nat van de condensatie is. Eindeloze hoeveelheden omgevallen bomen op het pad aan het einde van de dag. De eentonigheid die het soms is om elke dag te lopen. En natuurlijk het moeten missen van het thuisfront.

Na deze rusteloze nacht vertrek ik met Wizard en Pedicure naar Seattle. Pedicure heeft een vriendin zover gekregen dat ze ons op komt halen, bijna 4 uur rijden vanaf Seattle. Wat een geluk, want met het openbaar vervoer duurt deze reis de hele dag. In Seattle vertrek ik meteen naar het vliegveld. Ik heb geen behoefte om nog in de stad te blijven voor sightseeing, dat is zó anders dan wat ik de afgelopen tijd gedaan heb. Ik wil nu uitrusten en deze reis laten bezinken. Dus morgenochtend vertrek ik naar huis, gelukkig heb ik mijn vlucht nog eens kunnen verplaatsen.

Bedankt allemaal voor het meeleven met mijn fantastische avontuur, 152 dagen en 2453 mijl (3948 km) op de PCT!

(Dat rond ik even naar boven af ;) )

20220907_202827

-----
Dag 150 (4/9): kamp mile 2589.8, gelopen 16.9 mile, totaal 2420.0
Dag 151 (5/9): kamp mile 2610.4, gelopen 20.6 mile, totaal 2440.6
Dag 152 (6/9): kamp mile 2623.0 (Harts Pass/Mazama), gelopen 12.6 mile, totaal 2453.2

1. Els:
    8 september 2022
    Jeee…… gefeliciteerd! Wat een enorme prestatie.
    En aan alle doemscenario’s ontkomen: niet door een beer opgegeten, niet door een ratelslang gebeten, niet in een ravijn gevallen, niet door een woeste rivier meegesleurd, niet in een bosbrand terechtgekomen ……….
    Maar wel heel veel mooie wandelverhalen, waardoor we konden meegenieten met al je avonturen.
    Een heel goede terugvlucht, ik vind het ook heel fijn dat je weer terug bent!
  2. Te Boekhorst Theo:
    8 september 2022
    Dankjewel voor het mogen lezen van je reisverhaal en de mooie foto's. Ik vind het ontzettend dapper.
  3. Corine:
    8 september 2022
    Whoop whoop! Wat een prestatie. En wat heb ik op afstand genoten van al je verhalen. Zo eerlijk en heerlijk om te lezen. Fijne terugreis!
  4. Froukje:
    Wauw! Gefeliciteerd
  5. Else:
    Geweldig Annet! Gefeliciteerd!
  6. Evelien:
    8 september 2022
    Fantastisch gedaan, Annet! Wat een prestatie! En ik heb genoten van al je verhalen en foto's. Goede reis terug en lekker nagenieten van al je avonturen. Liefs!
  7. Maryse:
    8 september 2022
    Waaauw het is gedaan! Gefeliciteerd! Ongelofelijk wat een reis. Dankjewel voor het delen, heerlijk meegenoten (en meegeleefd) op afstand. Tot gauw!
  8. Rosanne:
    8 september 2022
    Wat geweldig gedaan, gefeliciteerd!! Dank voor alle mooie verhalen en goede reis terug.
  9. Heleen Busscher:
    8 september 2022
    Wow fantastisch! Gefeliciteerd met het behalen van de eindstreep en bedankt voor alle mooie verhalen!
  10. Patricia de Jongh:
    8 september 2022
    Gefeliciteerd Annet, wat een ongelofelijke reis heb jij gemaakt en veel respect voor hoe je je er doorheen geslagen hebt. Voor mij ben je een held! En dank je wel voor het schrijven van je prachtige verhalen en het maken van de vele foto's. Wat heb ik ervan genoten! Een hele goeie terugreis en ik hoop dat je nog heel lang kan nagenieten van je bijzondere avontuur!
  11. Yvonne:
    8 september 2022
    Wow, fantastisch! Gefeliciteerd met deze mega prestatie. Ontzettend leuk om mee te kunnen beleven / lezen, wat het ook al een belevenis hier maakt.

Goede reis terug, met de voetjes omhoog
  12. Yvonne:
    8 september 2022
    Gefeliciteerd Annet!! Wat een prestatie!
    Kijk er naar uit om je weer live te zien en al je verhalen in het echt te horen :-)
  13. Nienke:
    8 september 2022
    Yeah!! Wat een bijzonder gevoel moet dat zijn, zo’n prestatie af te ronden. En wat fijn dat jullie met elkaar van het einde toch nog wat bijzonders hebben weten te maken! Echt een feestje. Maar ik kan me enorm goed voorstellen dat het enorm afkicken gaat zijn komende tijd om weer naar een hele andere wereld en ritme te gaan. Maar geniet van het zachte bed, altijd een douche tot je beschikking en Johan en de beesten. En wij vinden het ook leuk om je weer in NL te hebben, maar zullen ook moeten gaan afkicken. Het gezamenlijke lezen van je verhalen tijdens het eten was een mooi traditie geworden (dit verhaal stiekem eerder gelezen, te mooi moment om te wachten). Fijne terugvlucht gewenst. Tot snel zus!
  14. Inge:
    8 september 2022
    Mijn oprechte complimenten! Ik heb met heel veel plezier en bewondering jouw verhalen gelezen en foto’s bekeken.
    Dankjewel!
  15. Liesbeth Holst:
    8 september 2022
    Gefeliciteerd Annet. We hebben met bewondering genoten van je reisverhalen.
  16. Anneke:
    8 september 2022
    Jippie, wat een prestatie! Welkom terug in Nederland!
  17. Tanja:
    8 september 2022
    Gefeliciteerd Annet wat een enorme prestatie. Vond het enorm leuk om je reisverslag te lezen over een trail waar ik het bestaan niet van wist. Ik vond het heel leuk om te lezen wat je allemaal mee maakt en dingen oplost. Zal de verslagen missen. Goede terug vlucht . En de verdere verhalen horen we wel van je moeder onder het lopen.
  18. Francien:
    8 september 2022
    Wauw het is je gelukt! Het was heerlijk om mee te mogen lezen hoe jij deze bijzondere reis hebt ervaren. Petje af en nu lekker nagenieten met je familie en vrienden thuis.
  19. Marjan Kwant:
    8 september 2022
    Wat een fantastisch prestatie Annet. Gefeliciteerd! Ik heb de hele reis met je mee beleeft, je schrijft op een hele leuke manier, ik keek steeds uit naar het volgende verhaal. Wat heb jij in die 152 dagen veel meegemaakt. Het zal best een poosje wennen zijn, weer terug in ons vlakke landje.
    P.s. Ik ben een kennis van je ouders en grootouders.
  20. Willemijn:
    8 september 2022
    Gefeliciteerd!!! Wat een prestatie. Ik heb genoten van je fantastische verhalen. Groetjes en tot snel!
  21. Sonja Jansen:
    8 september 2022
    Van harte gefeliciteerd met deze prestatie. Hier zal je je hele leven aan terug denken.
    Bedankt dat ik met je mee mocht op reis middels je blog. Groetjes Sonjs
  22. Harold:
    8 september 2022
    Wat een topprestatie Annet! Daar zal je nog vaak aan terug denken!
  23. Hanneke:
    9 september 2022
    Hey Annet, je hebt het volbracht. Wat een superprestatie en wat een fantastische ervaring voor je. Iets om heel blij mee en trots op te zijn!
  24. Willemien:
    9 september 2022
    Applaus! En nogmaals bedankt dat je ons hebt laten meegenieten van je avonturen. Succes met afkicken en hopelijk tot binnenkort!
  25. Guido:
    16 september 2022
    Gefeliciteerd Annet! Wat een fantastische prestatie heb je geleverd. Ik vond het erg mooi je verhalen te lezen en je foto's te zien, het zijn geweldige gebieden waar je gelopen hebt.
  26. Machteld:
    25 september 2022
    Geweldig weer! Je bent alweer lang en breed in Nederland, maar blijft super om te lezen ook al liep ik achter. Jammer dat het nu afgelopen is. Nu eerst genieten van thuis!